Οι απόψεις είναι λίγο πολύ γνωστές,
έτοιμο κιτάκι και ξέρουμε (σχεδόν) από πρίν το αποτέλεσμα ή ......
Είχα αυτή τη συζήτηση με ένα φίλο πριν λίγες μέρες,σχετικά με οδηγούς/τοπ χατ.
Κοιτάμε τις εφαρμογές με το ελατήριο σε ηρεμία αλλά ξεχνάμε κάτι.
Το ελατήριο σπρώχνει μεν το πιστόνι μέχρι το τέλος του μήκους του αλλά λίγο πρίν
το πιστόνι τερματίσει η δύναμη που του ασκεί το ελατήριο είναι σχεδόν μηδενική,
ειδικά αν το όπλο κλείνει όπως λέμε "με το χέρι" δηλ. το ελατήριο δεν έχει προφόρτιση
η δύναμη είναι όχι σχεδόν αλλά μηδενική.Το πιστόνι ταξιδεύει μόνο από την αδράνεια του,
για αυτό και συνηθίζεται να λέμε ότι το "βαρύ" πιστόνι βγάζει δύναμη αλλά και κλώτσημα.
Και όμως αυτό δεν ισχύει πάντα...
Το ελατήριο ας πούμε έχει οπλισμένο μια δύναμη F και το πιστόνι μια μάζα m.
Θα ισχύει προφανώς ότι F=m.g ή g=F/m όπου g η επιτάχυνση του πιστονιού.
Μεγαλύτερη μάζα λοιπόν στο πιστόνι θα μικρύνει την επιτάχυνση,
άρα θα έχουμε μεγαλύτερο lock time και μεγαλύτερο κλώτσημα.
Ισχύει όμως πάντα αυτό;;;;
Το ελαφρύ πιστόνι θα ξεκινάει πιο γρήγορα μεν αλλά στη φάση που πλησιάζει το τέρμα της διαδρομής του
όπου πλέον το ελατήριο δεν το σπρώχνει θα βλέπει το βαρύτερο πιστόνι από πίσω του λόγο αδράνειας
με αριστερό φλάς αναμένο να του παίζει φώτα και να του κορνάρει
Επί πλέον,το βαρύτερο πιστόνι με τη μεγαλύτερη αδράνεια κουβαλάει περισσότερη ενέργεια στο τέλος της διαδρομής του που σημαίνει ότι μπορεί να κρατήσει τη συμπίεση και όταν ο αέρας πλέον βρίσκεται σχεδόν όλος μέσα στην κάνη και το σφαιράκι περνάει τα κρίσιμα εκατοστά που το "μαγκώνει" το τσόκ
Το ελαφρύ μην έχοντας αδράνεια όχι μόνο δεν κρατάει τη συμπίεση αλλά αναπηδά και προς τα πίσω "ρουφώντας" αέρα και μετά ξαναπάει μαλακά προς τα εμπρός
και εμείς μένουμε με την αίσθηση της "γλυκιάς" βολής που θα μπορούσε να είναι βέβαια το ίδιο γλυκιά και καμπόσα ποδόλιβρα δυνατότερη...
Πώς θα μπορούσε να είναι το ίδιο γλυκιά;;;;Αν καταφέρναμε την ώρα ακριβώς που το πιστόνι
είναι στο τέρμα της διαδρομής του και το μαξιλάρι του αέρα μέσα στην κάνη το κάνει να σταματήσει πολύ πολύ γλυκά,
ακριβώς τότε το σφαιράκι νσ βγαίνει από την κάνη.
Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που σε κάποια όπλα κόβοντας ελατήριο η δύναμη παραμένει η ίδια και το κλώτσημα μειώνεται,
πρίν το σφαιράκι είχε βγεί από την κάνη και το πιστόνι ακόμα πρεσάριζε αέρα,με το που δεν υπήρχε πίεση μπροστά το πιστόνι κοπάναγε
άτσαλα στο τέλος της διαδρομής του.
Όπως καταλαβαίνετε σε ένα τέτοιο ονειρικό σετ άπ όπως περιγράφω λίγο παραπάνω αρκεί να αλλάξει μια παράμετρος και ...τέλος.
Πιο βαρύ ή πιο ελαφρύ σφαιράκι και αντίο συγχρονισμός.Ακόμα και μια ακραία αλλαγή στην πυκνότητα του αέρα,πχ στήσιμο στον Αθήνα
και βολές στα 1000 μέτρα υψόμετρο πάλι θα το χαλάσουν.
Αυτό βέβαια ισχύει και στα ετοιματζίδικα κιτάκια και για αυτό πχ ένας που με το κρύο του χειμώνα έλεγε "το όπλο μου είναι ξυράφι"
με το που αρχίσουν οι καύσωνες λέει "κάτι δεν μου αρέσει".
Ας αφήσουμε όμως τα ετοιματζίδικα και ας πάμε στα full custom.
Μερικά απλά για αρχή,βαρύτερο/ελαφρύτερο πιστόνι σημαίνει ανίστοιχου βάρους μεταλλικό τοπ χάτ
Πόσο βαρύτερο ή ελαφρύτερο;;;;Θα δούμε.
Πρώτα τα σημαντικά,και δεν υπάρχει σημαντικότερο πράγμα σε ένα όπλο ελατηρίου από το... ελατήριο του
Σε πρώτη φάση θα πρέπει λοιπόν να επιλέξουμε ποιό ελατήριο θα βάλουμε στο καμάρι μας.
Η όλη βελτίωση σε ένα όπλο ελατηρίου πρέπει να είναι χτισμένη στο συγκεκριμένο ελατήριο
που θα του φορέσουμε,το ποιό θα είναι αυτό θα το αποφασίσουμε εμείς.
Οι διαστάσεις δεν είναι στάνταρ,μελετήστε τον πίνακα με τα νούμερα στο αντιστοιχο θέμα και θα δείτε ότι
με την ίδια ή ελαφρώς μικρότερη εξωτερική διάμετρο υπάρχουν κοντά,μακριά,με χοντρό ή ψιλό σύρμα,με πολλές ή λίγες σπείρες κτλ.
Αν λοιπόν κάποιος έχει σα στόχο τη δύναμη θα επιλέξει πιο δυνατό ελατήριο,απλά τα πράγματα.
Θεωρούμε για λόγους ευκολίας βέβαια πως σκοπός δεν είναι μόνο η δύναμη.
Αν κάποιος θέλει γκάζια αντίστοιχα ή λιγότερα απ' τα μαμά θα πάει στις στάνταρ διαστάσεις.
Με το ελατήριο στο χέρι θα φτιάξουμε οδηγό και τις αντίστοιχες για αυτόν ροδέλες που θα μπαίνει στο ελατήριο μας σφιχτά αλλά όχι με κλωτσιές.
Ο πολύ σφιχτός οδηγός το μόνο που θα κάνει είναι να φρενάρει το ελατήριο και μάλιστα στη χειρότερη φάση,
όταν το πιστόνι κοντεύει να τερματίσει που δεν έχει καθόλου δύναμη.
Αντίθετα ένας χαλαρός οδηγός θα αφήσει το ελατήριο να κουνιέται αλλά και να ανοίγει λοξά με αποτέλεσμα ανάκρουση και ...μουσική
Σημειώστε εδώ ότι όσο πιο μακρύς ο οδηγός τόσες περισσότερες σπείρες πατάει άρα μπορεί να γίνει λίγο πιο χαλαρός αφού θα κρατάει το ίδιο
για να μην έχουμε απώλειες στη δύναμη
Το τόπ χάτ μια από τα ίδια,γνώμη μου είναι να γίνεται μακρύ και συνθετικό με πολύ μικρό κεφάλι,για να παίξουμε με μεταλλικές ροδέλες
αν χειαστεί να το βαρύνουμε
Το μήκος του είναι εύκολο να το βρούμε,δένουμε το όπλο χωρίς το ελατήριο,οπλίζουμε,μετράμε,αφαιρούμε το μήκος του οδηγού,
αφαιρούμε και 4-5 πόντους ακόμα και το βρήκαμε.Τοπ χατ με μήκος στελέχους 1-2 πόντους είναι για τα μάτια,θα ακούς τουάνγκ που θα το ευχαριστιέσαι
Στον οδηγό καλό θα είναι με ένα dremel να κάνουμε δύο αυλάκια βάθους 1-1.5 χιλιοστό που θα παίξουν το ρόλο αποθήκης γράσσου
Τσιμούχα τώρα,έτοιμη ή φτιαχτή,πρέπει να μπαίνει σφιχτά αλλά όχι υπερβολικά σφιχτά γιατί θα κόψει ταχύτητα χωρίς λόγο.
Τα πλαϊνά της πρέπει να τα αγριέψουμε ελαφρά με ένα γυαλοχαρτάκι για να μπορούν να κρατάνε την ελάχιστη ποσότητα γράσσου που θα βάλουμε,
αν είναι λεία απλά δε θα το κρατάνε και το όπλο θα δουλεύει στεγνό.
Τη στεγανότητα την ελέγχουμε ως εξής,δένουμε το όπλο χωρίς το ελατήριο,σπρώχνουμε το πιστόνι τέρμα μπροστά στο τράνσφερ
και μετά φυσάμε πολύ δυνατά από την κάνη.Θα πρέπει το πιστόνι να πάει προς τα πίσω μέχρι να τερματίσει (μην περιμένετε και να οπλίσει κιόλας
)
χωρίς να βγεί αέρας από πουθενά.Αν βγεί τσεκάρετε αν είναι από τσιμούχα κάνης ή τσιμούχα πιστονιού.
Αν το πιστόνι αρνηθεί να πάει πίσω όσο δυνατά και να φυσάτε η τσιμούχα είναι πολύ πιο σφιχτή απ' όσο πρέπει.
Υπ' όψιν,έτσι τσεκάρουμε και ένα όπλο που ήδη έχουμε,αν χάνει,τσιμούχα κάνης και εμβόλου.
Με το όπλο κανονικά δεμένο (κοντάκια κτλ) και ξεόπλιστο φυσάμε πολύ δυνατά μέσα από την κάνη,
άμα ο αέρας βγαίνει αντίο έμφραξη...
Το ίδιο ακριβώς κάνουμε κατόπιν με το όπλο οπλισμένο ΧΩΡΙΣ σφαιράκι,μη νομίζετε ότι όλοι οι κύλινδροι είναι ...κύλινδροι.
Το κομμάτι του τελικού καθαρισμού και της λίπανσης θα το συνεχίσει ο Χριστόφ με τον 100άρη