Καλώς ήρθατε στη WFKS!!!



Νέα: Γιατί το αεροβόλο είναι πρώτα απ' όλα διασκέδαση !!! Μάρτιος 29, 2024, 11:45:14 πμ
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε. *

Η Ψυχολογία του αθλητή κατά την διάρκεια της σκοποβολής!
Σελίδες: [1]   Κάτω
  Εκτύπωση  

  Η Ψυχολογία του αθλητή κατά την διάρκεια της σκοποβολής!
Αποστολέας Μήνυμα
Gambler
Μέλος

Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 217


« στις: Ιούλιος 22, 2012, 03:41:39 μμ »

Οι περισσότεροι προπονητές σκοποβολής, είναι πολύ καλά ενημερωμένοι για το πόσο σημαντική προ-υπόθεση αποτελούν, τόσο η ψυχολογική προετοιμασία και εκπαίδευση όσο και   αυτό το οποίο αποκαλείται η ψυχολογία του αθλητή, στο να επιτύχει κάποιος σκοπευτής  ικανοποιητικά αποτελέσματα, δηλαδή ένα καλό σκορ στο τέλος της ημέρας. Η πολύ συχνά επαναλαμβανόμενη ρήση ότι η σκοποβολή είναι 80%  ψυχολογία και 20% φυσική κατάσταση, δείχνει πόσο σημαντικό είναι ο εκπαιδευτής να μεταδώσει από τα πρώτα μαθήματα στον μαθητή το μήνυμα της ψυχικής ενδυνάμωσης και της καλής αθλητικής ψυχολογίας.
Παρ’ όλα αυτά συνήθως συναντάμε εκπαιδευτές οι οποίοι δεν δίνουν την πραγματική σημασία στον ρόλο που διαδραματίζει η ψυχολογία του κάθε αθλητή, αλλά αντίθετα θεωρούν ότι  ή πρέπει πρώτα ο εκπαιδευόμενος να φτάσει σε κάποιο πολύ ικνοποιητηκό επίπεδο επιδόσεων και μετά να ασχοληθεί με την ψυχολογία του κατά την διάρκεια του αγώνα η ακόμα και της προετοιμασίας, ή πιστεύουν ότι δεν υπάρχει θέση μέσα σε αυτό το οποίο αποκαλούμε εκπαίδευση για να αναλύσει εκπαιδευτής και εκπαιδευόμενος τους παράγοντες οι οποίοι επιδρούν θετικά η αρνητικά στην ψυχολογία του αθλητή.
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να καταδείξει την αναγκαιότητα της ψυχολογικής εκπαίδευσης από τα πρώτα βήματα του νέου σκοπευτή.
Η εφαρμογή της αθλητικής ψυχολογίας   στο άθλημα της  σκοποβολής δημιουργεί ξεχωριστή επικοινωνία μεταξύ προπονητή και αθλητή, κατανόηση των κινήτρων που υπάρχουν στην αθλητική δραστηριότητα  και όχι μόνο, επαφή με τα συναισθήματα μας αλλά και ικανότητα χρήσης του μυαλού μας για να μπορέσουμε να ελέγξουμε καλύτερα την διαδικασία της εξάσκησης της σκοποβολής καθ’ όλη την διάρκεια της ενασχόλησης μας με  αυτή και όχι απλά και μόνο κατά την στιγμή του πυροβολισμού.

ΚΙΝΗΤΡΟ.
Ο ενθουσιασμός αλλά και το ενδιαφέρον το οποίο ακολουθεί για την σκοποβολή, είναι τα πρώτα 2 κίνητρα που αποκτάει ο νέος αθλητής.
Η ιδέα του να κρατάς, να χειρίζεσαι και να πυροβολείς με ένα όπλο εξάπτει και ενθουσιάζει τους περισσότερους νέους στον χώρο. Επίσης προκαλεί συναισθηματική ωρίμανση και υπευθυνότητα, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της εφηβείας και ενηλικίωσης του νέου αθλητή.
Οι έφηβοι γοητεύονται από τα όπλα ως αντικείμενα περιπέτειας, αλλά και αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιούνται σε περιόδους πολέμου (με τραγικά βέβαια αποτελέσματα).
Είναι λοιπόν στο χέρι του εκπαιδευτή να διδάξει τον νέο ότι τα όπλα έχουν πολύ πιο σπουδαίες προοπτικές όταν χρησιμοποιούνται ως εργαλεία αθλητικών δραστηριοτήτων. Αυτό είναι και ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα για να ασχοληθεί κάποιος με το άθλημα της σκοποβολής. Τα οφέλη δηλαδή, τα οποία θα αποκομίσει κάποιος που ασχολείται σωστά με την σκοποβολή, ως τρόπο άθλησης, ψυχαγωγίας, διασκέδασης, η και  ως επίσημο άθλημα.
Όταν ξεκινάει κάποιος την ενασχόληση του με την σκοποβολή, είναι πολύ νωρίς να σκέφτεται νίκες και διακρίσεις σε τοπικούς η πιο επίσημους αγώνες, από την πρώτη φορά όμως θα αισθανθεί την χαρά την διασκέδαση και την ψυχική ξεκούραση και ανάταση που προσφέρει η δραστηριότητα αυτή.
Το να ακούει κάποιος πολύωρες συζητήσεις για το πώς χειριζόμαστε με ασφάλεια τα όπλα δεν είναι κίνητρο για να εμπλακεί στην σκοποβολή. Το να πάει όμως σε ένα σωστά διαμορφωμένο χώρο όπου θα διαβάσει και θα ακούσει τους κανόνες και μετά θα μπορέσει να ρίξει πολλές βολές ….αυτό είναι κίνητρο. Το να φωνάξει κάποιος με αυστηρότητα στον νέο αθλητή-σκοπευτή και να τον επιπλήξει επειδή πυροβόλησε κατά λάθος στον διπλανό στόχο η δεν κράτησε σωστά το όπλο και αστόχησε δεν είναι κίνητρο.
Το να είναι όμως κάποιος μέλος μίας ομάδας όπου υπάρχει σεβασμός ανάμεσα σε όλα τα μέλη και ο ένας ενθαρρύνει τον άλλο, ε… ναι, αυτό είναι ΚΙΝΗΤΡΟ.
 Η  λίστα με τα πρέπει και  δεν πρέπει κατά την διάρκεια της συμμετοχής είναι ατελείωτη, αλλά το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον, στο οποίο θα κάνει ο νέος σκοπευτής την πρώτη γνωριμία με το άθλημα της σκοποβολής, αποτελεί το πρώτο βήμα, την αρχή, το ξεκίνημα για μια μακρόχρονη και υγιή σχέση με την σκοποβολή και ίσως και μίας αξιόλογης αθλητικής σταδιοδρομίας.

ΕΣΤΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ.
Η ικανότητα της αυτοσυγκέντρωσης είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη, για να επιτύχει κάποιος. Η αυτοσυγκέντρωση είναι αδύνατη εάν δεν έχεις κάτι στο οποίο θα επικεντρώσεις την προσοχή σου. Οι αθλητές της σκοποβολής συνήθως επικεντρώνονται στην ακίδα των σκοπευτικών τους, στον νηματόσταυρο, στον στόχο σε ένα πολύ μικρό και συγκεκριμένο σημείο, η στην μεταλλική φιγούρα ενός σκίουρου η καρακάξας.
Είναι η δουλειά του εκπαιδευτή να τους δείξει πως θα επικεντρωθούν με σαφήνεια και ορθότητα αλλά και που πρέπει να  επιλέξουν να επικεντρωθούν ανάλογα με το είδος της σκοποβολής. Η σωστή επικέντρωση του σκοπευτή είναι το κλειδί για μια επιτυχή σκόπευση.
Κάποιες φορές ο εκπαιδευτής, συστήνει στον αθλητή να ελέγχει σταδιακά όλα τα σημεία που χρησιμοποιούνται για την σωστή εκτίμηση του πως και πότε πρέπει να εκτελεστεί -επιτευχθεί η βολή.
Με την σωστή αυτοσυγκέντρωση και χρήση του μυαλού και της αίσθησης της όρασης αλλά και του ενδεδειγμένου τρόπου να κρατάει κάποιος ένα σκοπευτικό τυφέκιο η πιστόλι,  ο αθλητής θα καταφέρει τελικά να βλέπει – παρατηρεί τις μετακινήσεις του εμπρόσθιου σκοπευτικού η του νηματόσταυρου, να γίνονται μέρα με την ημέρα, βολή με την βολή, μικρότερες και πιο αργές, οριακά ανεπαίσθητες.

ΧΑΛΑΡΩΣΗ.
 Λέγεται ότι η σωστή τεχνική σκόπευσης, προ-υποθέτει την ελάχιστη μυική ένταση που απαιτείται, για να επιτευχθεί σταθερότητα και έλεγχος κατά την βολή.
Η χαλάρωση και οι τεχνικές χαλάρωσης, κατέχουν εξέχουσα θέση σε οποιαδήποτε συζήτηση για πνευματική καλλιέργεια και βελτίωση, αφού ο εγκέφαλος εκκινεί οποιαδήποτε διαδικασία χαλάρωσης, στην αρχή συνειδητά και ύστερα υποσυνείδητα.
Ο καλός εκπαιδευτής θα δείξει στον αθλητή πως μπορεί κάποιος να χαλαρώσει ανάμεσα στις βολές, παίρνοντας μια σωστή θέση και μαθαίνοντας να αναπνέει με τον σωστό τρόπο, ώστε να χαλαρώσει ο ώμος και το χέρι του σκοπευτή. Επίσης ποιες διαδικασίες επιτελούνται κατά την εισπνοή και ποιες κατά τη εκπνοή.

 ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ.

Το να κρατάει ο αθλητής ημερολόγιο κάθε φορά που προπονείται η συναγωνίζεται, είναι πολύ χρήσιμο αλλά και έξυπνο.
Μια καθημερινή αποτύπωση της σκοπευτικής εξάσκησης και των προσπαθειών μας.
Το ημερολόγια πρέπει να επικεντρώνεται σε 2 πράγματα.
1)   Στο τι έκανε σωστά ο αθλητής την συγκεκριμένη ημέρα.
2)    Στο τι προβλήματα προέκυψαν και πως θα αντιμετωπιστούν άμεσα τις επόμενες ημέρες.
Το να αναλύει γραπτώς τις αιτίες οι οποίες  επέφεραν επιθυμητά η μη αποτελέσματα κατά την διάρκεια της σκόπευσης, κάνει τον αθλητή να συνειδητοποιεί (και όχι απλά να υποθέτει) γιατί κάτι πήγε καλά και γιατί κάτι άλλο πήγε στραβά. Αυτό ενισχύει και θεμελιώνει την εμπειρία του τόσο στην επιτυχία όσο και στην αποτυχία, με συνέπεια να βελτιώνεται και να διορθώνει τα όποια λάθη του.

ΑΥΤΟΠΕΙΘΑΡΧΙΑ.
Όλα τα παραπάνω είναι αδύνατον να επιτευχθούν χωρίς αυτοπειθαρχία.
Η σωστή και ασφαλής χρήση των όπλων, η ευγενική και υπεύθυνη συμπεριφορά μέσα και έξω από τον χώρο του σκοπευτηρίου, η αυτοσυγκέντρωση, η χαλάρωση, η συνεχής βελτίωση του χαρακτήρα μας σε συνάρτηση με την βελτίωση της σκοπευτικής μας ικανότητας, ο  συναισθηματικός έλεγχος………..όλα αυτά  προ-υποθέτουν αυτοπειθαρχία.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ.
Η ανάγκη του συναισθηματικού ελέγχου, κατανοείται όταν παρατηρήσουμε τις αντιδράσεις κάποιων συναθλητών μας μετά από μία κακή βαθμολογία η επίδοση.
Κάποιος μπορεί να βρίσει η να φωνάξει, να στρέψει νευριασμένος το όπλο προς έναν συναθλητή του, να πετάξει το κουτί με τα σφαιράκια γύρω του και γενικά ενέργειες οι οποίες από-συντονίζουν και αποσταθεροποιούν την ψυχολογία των παρευρισκόμενων.
Πρέπει την στιγμή που σηκώνεται ένας αθλητής από τον σκοπευτικό πάγκο, αυτός ο οποίος θα τον αντικρίσει,  να μην μπορεί να καταλάβει από το πρόσωπο του αν η τελευταία βολή του ήταν επιτυχής η όχι.
Εξ’ ίσου  σημαντικό είναι να μένει ανεπηρέαστος ο σκοπευτής από εξωτερικούς παράγοντες. Ο αθλητής ο οποίος θα φωνάξει η θα βρίσει επειδή αστόχησε, είναι ένας εξωτερικός παράγοντας για τους υπόλοιπους αθλητές.

ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ.
Οι πρωταθλητές σε όλα τα αθλήματα γενικότερα, δεν κατηγορούν ποτέ κανέναν για την αποτυχία τους. Ρίχνουν πάντα το φταίξιμο στον εαυτό τους, επειδή έχουν καταλάβει ότι μόνο αν αποδεχτούν και αναγνωρίσουν τα λάθη τους θα γίνουν καλύτεροι. Το λάθος είναι η μόνη σου ευκαιρία για να βελτιώσεις την αδυναμία σου  και να καλυτερέψεις την τεχνική σου. Γι’ αυτό ποτέ ένας σκοπευτής δεν πρέπει να ξεχνάει τα λάθη του αλλά να τα μελετάει. Βέβαια κατά την διάρκεια του αγώνα και μόνο του αγώνα, αφήνουμε τα λάθη μας πίσω και δεν τους επιτρέπουμε να μας καταβάλουν ψυχικά και συναισθηματικά. Το ότι η τρίτη ή η τέταρτη βολή αστόχησαν δεν διαμορφώνει από μόνο του την αποτυχία και των υπολοίπων βολών. Μετά από μία κακή βολή, ξεκινάμε σαν να πρόκειται η επόμενη βολή να είναι η πρώτη μας βολή. Η πρώτη από μια σειρά καλών βολών.
Εάν ο συναθλητής μας δεν τα καταφέρνει καλά δεν πρέπει να του πούμε: Ε καλά τι περίμενες, αφού κρατάς το όπλο σαν γκλίτσα;
Το σωστό είναι να τον ενθαρρύνουμε ρωτώντας τον κατά την γνώμη του, τι πιστεύει ότι φταίει και σήμερα δυσκολεύεται;
Έτσι θα σκεφτεί υπεύθυνα και δεν θα απογοητευτεί κιόλας.

ΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.

Οι άνθρωποι οι οποίοι είναι αρνητικοί γενικά στα περισσότερα πράγματα δεν διαμορφώνουν επιτυχία στον αθλητισμό.
Ο νέος σκοπευτής πρέπει να καταλάβει ότι η επιτυχία στην σκοποβολή δεν είναι θέμα προδιαγραφών, μυαλού η σωματότυπου. Είναι καθαρά θέμα εφαρμογής όλων των παραπάνω. Πρέπει ο νέος αθλητής  να είναι θετικός στην συμπεριφορά του, ανοιχτόμυαλος, συζητήσιμος,  και υπομονετικός, γιατί η σκοποβολή προ-υποθέτει  επαναληπτικότητα και ενδελεχώς σωστή εφαρμογή των τεχνικών οι οποίες την διέπουν.
 
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΤΡΟΠΟΥ ΒΟΛΗΣ.
 Βήμα προς βήμα διασαφήνιση του τρόπου που εκτελείται μια σωστή και επιτυχής βολή από την στιγμή που παίρνουμε την θέση πίσω από τον πάγκο μέχρι την στιγμή που θα ανοίξουμε μία καινούργια οπή στο τετράγωνο χαρτάκι με τα πολλά ομόκεντρα κυκλάκια.
Για παράδειγμα ( μόνο για παράδειγμα αναφέρονται εδώ οι παρακάτω ενέργειες και δεν αποτελούν ενδεδειγμένη τεχνική σκόπευσης):
1)Επωμίζουμε το όπλο με το butt plate να ακουμπάει πάντα στο ίδιο συγκεκριμένο σημείο.
2)Παίρνουμε 3 βαθιές αναπνοές, μέχρι να αισθανθούμε το αριστερό χέρι από τον ώμο και κάτω να χαλαρώνει
3) φέρνω την αριστερή ακίδα των σκοπευτικών η τον σταυρόνημο, στην βάση του κέντρου του στόχου από την αριστερή πλευρά του στόχου
4) εκπνέω και πιέζω το πρώτο στάδιο της σκανδάλης και μέσα στα επόμενα 5 -6 δευτερόλεπτα
5)επικεντρώνομαι στο κέντρο του σταυρόνημου και στο κέντρο του στόχου τα οποία είναι ένα και το αυτό  (συμπίπτουν) την δεδομένη στιγμή.
6)πιέζω την σκανδάλη
Όλα τα παραπάνω γραμμένα στην τελευταία σελίδα του ημερολογίου του νέου αθλητή, εάν ακολουθηθούν με συνέπεια θα επιφέρουν μέγιστη βελτίωση στην σκοπευτική δεινότητα και συμπεριφορά μας.

ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ  ΟΡΑΜΑΤΑ-ΣΤΟΧΟΥΣ.

Το να έχει κάποιος  οράματα να πετύχει στην σκοποβολή να πάρει βραβεία να διακριθεί, δεν είναι καθόλου κακό. Αρκεί να είναι προσγειωμένος και χαμηλών τόνων. Να θέλει να συναγωνιστεί και όχι να ανταγωνιστεί.
Το να έχεις στόχους (όχι τους χάρτινους) σημαίνει ότι έχεις όνειρα, θες πράγματα για το μέλλον σου, βάζεις σε σειρά τις προτεραιότητες σου και ξεκινάς τα βήματα τα οποία θα σε φέρουν πιο κοντά σε αυτό το οποίο πραγματικά επιθυμείς.
Οι στόχοι πρέπει να είναι άμεσοι και κοντινοί. Σχετικά εύκολα  πραγματοποιήσιμοι. Ξεκάθαροι και συγκεκριμένοι.
Για παράδειγμα, όταν κάποιος είναι σε δίαιτα  και θέλει να χάσει 20 κιλά δεν έχει νόημα και αντίκτυπο το να πει αποφάσισα να χάσω 20 κιλά.
Αποτέλεσμα υπάρχει όταν συνειδητοποιήσει την κατάσταση και αποφασίσει πως το σωστότερο είναι να πει πως την επόμενη Τρίτη θα έχω χάσει 2 κιλά. Την επόμενη Δευτέρα θα έχω χάσει άλλα 2κιλά.
Μικροί καθημερινοί στόχοι που δεν μας δυσκολεύουν πολύ στην επίτευξη τους και μας φέρνουν κάθε μέρα πιο κοντά στο όνειρο μας.
Αυτή την εβδομάδα θα μάθω να αναπνέω σωστά πριν την βολή.
Την επόμενη εβδομάδα θα μάθω να εκπνέω λίγο πριν την βολή η θα μάθω να εισπνέω και να κρατάω τον αέρα σωστά
Απλά και πραγματοποιήσιμα πράγματα.

(Η μετάφραση και η επιμέλεια του κειμένου έγιναν  από εμένα και ζητάω συγνώμη για τα όποια λάθη.)




Καταγράφηκε

Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.
Lionheart
WFKS®
Executive
Μέλος

Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 6870


"ΣΤΡΑΤΟΝΟΜΟΣ"


« Απάντηση #1 στις: Ιούλιος 22, 2012, 06:56:25 μμ »

Απλα δημιουργησες για μια ακομη φορα................ Κλείσιμο ματιού
Το μονο που μπορω να πω ειναι οτι ολα τα παραανω ισχυουν στο 100% και σιγουρα μπορουν να βοηθησουν νεους και μη , σκοπευτες και δε υπολοιπους αθλητες.
Απο την αστεια πλευρα τον πραγματων τωρα:
 Αρχισα το διαβασμα και το πρωτο πραγμα που ηρθε στο μυαλο μου απο την πρωτη κιολας παραγραφο ειναι το τι συμβαινει οταν μαζευομαστε για βολες. Ε λοιπον συμβαινει το τελειως αντιθετο Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός οποιος ερθει μαζι μας οχι μονο θα απολαυσει βολες η οποιες ξεκινανε απο hold under, εως και αποστασεις που το αεροβολο χρειαζεται αζιμουθια και παρατηρητη για να εκτελεσει χρεη ολμου!!! Αλλα θα ενδυναμωθει κιολας ψυχικα και ψυχολογικα ωστε να αντεπεξελθει τον πειραγματων μας  Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός δηλαδη 2 σε 1
Wash & Go


* βλεπε φωτο βoλων WFKS.
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούλιος 22, 2012, 07:06:36 μμ από Lionheart » Καταγράφηκε

There are two kind of shooters, those who belong to WFKS and all the rest...................

Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ.

Σελίδες: [1]   Πάνω
  Εκτύπωση  
 

Μεταπήδηση σε: