Τι είναι τελικά αυτό το περιβόητο Dieseling;

Ξεκίνησε από Gambler, Ιουλίου 23, 2012, 07:54:08 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Gambler

Το 1884 ο Rudolph Diesel  σχεδίασε μία μηχανή εσωτερικής καύσης η οποία προκαλούσε την ανάφλεξη του εξ-αεριζόμενου –  εξατμιζόμενου  καυσίμου μέσω της αύξησης  της θερμοκρασίας η οποία αύξηση προκαλείτο από  την απότομη συμπίεση δεδομένου όγκου αέρα.
Οι σύγχρονες ντιζελομηχανές στηρίζονται σε αυτή την αρχή.
Κάθε αεροβόλο ελατηρίου παράγει-δημιουργεί μία πολύ μικρή ποσότητα συμπιεσμένου όγκου αέρα ώστε να καταφέρει να προωθήσει τον βέκτορα (βολίδα).
Ακριβώς στο τελικό στάδιο συμπίεσης του αέρα μέσα στον θάλαμο η θερμοκρασία έχει ανέβει σε υψηλά νούμερα με αποτέλεσμα μικροσταγονίδια λαδιού τα οποία έχουν εισχωρήσει μέσα στον θάλαμο να αναφλέγονται. Αυτό είναι το γνωστό Diesel effect.
Επειδή η ποσότητα του λαδιού που αναφλέγεται είναι πολύ μικρή, αντίστοιχα μικρή είναι και δύναμη η οποία παράγεται από την ανάφλεξη.
Η παρουσία όμως του καπνού που βγαίνει από την κάνη αλλά και η μυρωδιά του καμένου λαδιού μας φωνάζουν ότι κάτι γίνεται εδώ πέρα.
Η δύναμη με την οποία ένα ελατήριο εκτοξεύει τον αέρα στα αεροβόλα χωρίζεται σε 4 κατηγορίες.
1 Blowpipe
2 Popgun
3 Combustion
4 Detonation

Θα μας απασχολήσουν ν μόνο οι 2 τελευταίες περιπτώσεις, οι οποίες  είναι και αποτελούν στάδια του  φαινομένου dieseling .

1) Combustion  (ανάφλεξη-καύση) ονομάζεται η ανάφλεξη ελαχίστης μάζας καυσίμου κατά την οποία δεν υπάρχει έκρηξη και θόρυβος  αλλά και παρουσία φλόγας.
Υπάρχει παρουσία καπνού και μυρωδιά αλλά δεν υπάρχει έκρηξη. Κατά την στιγμή της ανάφλεξης έχει εξαερωθεί όλη η ποσότητα λαδιού και έτσι δεν κινδυνεύει ούτε ο θάλαμος ούτε η τσιμούχα και μάλιστα κάποιες, ευτυχώς σπάνιες  φορές, είναι και επιθυμητό από πολλούς αεροβολιστές.
Λερώνει την κάνη και τα τοιχώματα του θαλάμου με κατάλοιπα καύσης και προκαλεί αστοχία.
Η τσιμούχα πότε αφήνει πλεονάζον λάδι να εισχωρήσει στον θάλαμο και πότε όχι, με αποτέλεσμα το αεροβόλο να κάνει 2-3 φoρές dieseling διαφορετικού μεγέθους μετά να μην κάνει για 2-3 βολές και μετά να ξανακάνει προκαλώντας ανομοιομορφία στις βολές, στην συμπεριφορά του όπλου και σύγχυση στον αεροβολιστή.
Κατά την διάρκεια αυτού του φαινομένου, έχει παρατηρηθεί από βολή σε βολή διαφορά στην ταχύτητα, της τάξης ακόμα και των 50-70 f.p.s, δηλαδή ένα αεροβόλο μεσαίας κατηγορίας στην δύναμη, που είχε ρίξει και μετρήσει καμιά 25αριά βολές θα είχε απόκλιση σε δύναμη 2.5 ft/lb ανάμεσα στις βολές αυτές.

Detonation (έκρηξη) ονομάζεται η πολύ ισχυρή ανάφλεξη καυσίμου η οποία ακολουθείται από δυνατό θόρυβο έκρηξης (bang) αλλά και παρουσία φλόγας.
Πραγματικά σε αεροβόλα τα οποία έχουν μεγάλη ποσότητα λαδιού μέσα στον θάλαμο, εάν κάποιος πυροβολήσει σε σκοτάδι, θα παρατηρήσει λάμψη μέσα στην κάνη. Και πάλι όμως στις περισσότερες περιπτώσεις, η ποσότητα του λαδιού δεν είναι αρκετή να κάνει την φλόγα να πεταχτεί έξω από την κάνη. Κάποιες φορές όμως μπορεί να πεταχτεί φλόγα μήκους ακόμη και 10-15 εκατοστά. Σίγουρα και σε κάθε περίπτωση,  είναι πολύ επικίνδυνο για τις τσιμούχες, τον θάλαμο, την κάνη αλά και εμάς τους ίδιους.
Σε πολλές περιπτώσεις αεροβόλα επαναοπλίστηκαν από την έκρηξη η οποία συνέβη μέσα στον θάλαμο. Σε περιπτώσεις εκούσιου detonation μετρήθηκε θερμοκρασία 1000 + βαθμών κελσίου μέσα στον θάλαμο, καθώς  και πιέσεις που έφταναν τα 30000-4000 psi   λίγα χιλιοστά πριν το πιστόνι σκάσει στα τοιχώματα του θαλάμου.
Οι τσιμούχες σε κάποια Weichrauch και  Wembley είναι φτιαγμένες από  PTFE (Polytetrafluoroethylene (PTFE) is a synthetic fluoropolymere of tetrafluoroethylene that finds numerous applications. The most well known brand name of PTFE is Teflon by DuPont Co. PTFE is afluorocarbon  solid, as it is a high-molecular-weight  compound consisting wholly of carbon and  fluorine. PTFE is hydrophobic: neither water nor water-containing substances wet PTFE, as fluorocarbons demonstrate mitigated London Dispersion Forces due to the high electronegativity of fluorine. PTFE has one of the lowest coefficients of friction against any solid.)  με αποτέλεσμα να αποφεύγεται κατά κάποιο τρόπο το detonation.                                                                                            
Όλα τα ισχυρά αεροβόλα ελατηρίου κάνουν combustion  σε κάθε βολή εκτός εάν είναι τελείως στεγνά από λάδι,  η χρησιμοποιούν ελάχιστη ποσότητα λαδιού σιλικόνης το οποίο δεν αναφλέγεται, η γράσο λιθίου, η  molly κ.λ.π πάντως σύγχρονα λιπαντικά τα οποία δεν αναφλέγονται εύκολα  η δεν αναφλέγονται γενικά. Αλλά ακόμη και με αυτά τα υλικά και με πλήρη απολίπανση, κάποια αεροβόλα μυρίζουν καπνό κάποιες φορές.
Όταν κάποιο αεροβόλο κάνει dieseling μπορεί να χρειαστούν από 30-40 εώς και 1500 βολές για να σταματήσει.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο  ότι, μικροποσότητα από το λιπαντικό του ελατηρίου εκτινάσσεται στα τοιχώματα του θαλάμου και η τσιμούχα παλινδρομώντας το μαζεύει και το μεταφέρει μπροστά και αυτό συνεχίζεται για καιρό.
Έχουν περάσει από τα χέρια μου πάνω από 20-25 αεροβόλα τα οποία και ταλαιπώρησα αρκετά.
Μέχρι και πριν από 5 περίπου χρόνια, δεν ασχολήθηκα ας μου επιτραπεί η έκφραση κάπως σοβαρά με την σκοποβολή με αεροβόλο.
Κυνηγούσα όμως με αεροβόλο όταν ήμουν στο εξωτερικό και πάντα έβαζα μέσα στον θάλαμο 3-4 σταγόνες συνθετικό  λάδι αυτοκινήτου (επειδή δεν αναφλέγεται η αναφλέγεται πολύ δύσκολα) κάθε μήνα περίπου. Μάλιστα για να μην ξεχνιέμαι, το έκανα την πρώτη εβδομάδα κάθε μήνα μαζί με την αλλαγή  χορδών στις κιθάρες μου. Πάντα είχα dieseling, καπνό και μυρωδιά  αλά ποτέ detonation. Δεν χάλασε ποτέ τσιμούχα ούτε κάτι άλλο.
Βέβαια δεν συνιστώ σε κανέναν να κάνει κάτι τέτοιο. Και το θεωρώ και άκρως επικίνδυνο.
Είμαι όμως σίγουρος ότι η κάνη ήθελε συχνό καθάρισμα και ότι είχα τεράστια ανομοιομορφία  στις βολές. Επίσης τα όπλα αναπηδούσαν στα χέρια μου. Αλλά που να τα καταλάβω τότε όλα αυτά, αφού δεν έκανα σκοποβολή;
Ενα άλλο θέμα, είναι ότι δεν χρησιμοποιούσα και διόπτρα, οπότε δεν έσπασα μερικές για να αρχίσω να ανησυχώ.
Τότε με ενδιέφερε να τρυπάω στα 30 μέτρα 2.5 εκατοστά mdf  και να πετυχαίνω γεμάτα κουτιά αναψυκτικού.
Σε πείραμα των Cardews (  G.V. and G.M. Cardew wondered about the same things we do, so in the 1970s they conducted a series of experiments to determine what things were happening when airguns fire. Their book, The Airgun From Trigger To Muzzle, was a report on these experiments. In 1995, they updated their work and published The Airgun from Triger to Target)  όπου τοποθετήθηκε ένα Weichrauch HW 35 σε  .22 cal  σε θάλαμο vacuum, αφαιρέθηκε όλος ο αέρας και κατόπιν ο θάλαμος γέμισε με άζωτο το οποίο αποτρέπει την καύση-ανάφλεξη. Φτάνοντας σε κανονικές εξωτερικές πιέσεις μέσα και έξω από τον θάλαμο, όσες φορές και αν πυροβόλησε το όπλο έριχνε πάντα 40% λιγότερο σε σχέση με πριν όταν ήταν στο φυσικό περιβάλλον. Όταν έβγαλαν το όπλο από τον θάλαμο παρατήρησαν ότι η δύναμη ανέβηκε στα προηγούμενα επίπεδα.  Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα αεροβόλα παρουσιάζουν πάντα κάποια μορφή dieseling ακόμη και αν δεν το καταλαβαίνουμε η δεν έχουμε ενδείξεις.
Με ελαφρύτερες βολίδες παρατηρούμε μεγαλύτερο dieseling  καθώς επίσης και με βολίδες οι οποίες έχουν μικρή διάμετρο και δεν εφάπτονται σφιχτά στα τοιχώματα της κάνης. Οι βαριές βολίδες ελαττώνουν το dieseling
Τα περισσότερα αεροβόλα ελατηρίου εάν ρίξουν με άδεια κάνη η με 2-3 βολίδες καθαρισμού κάνης θα κάνουν dieseling. Κάτι  θα μυρίσει η ελάχιστος καπνός θα παραχθεί.
Σε ένα ΒΑΜ-30 που πέιραξα και τοποθετήθηκε ελατήριο φτιαγμένο από φίλο μηχανοδηγό και μηχανικό στο Ο>Σ>Ε έχω πάντα  Dieseling αλλά καθόλου  detonation και χρησιμοποίησα ελάχιστο γράσο λιθίου μόνο στο ελατήριο . Απλά το μέταλλο και η κατασκευή του ελατηρίου είναι τέτοια που η εκτόνωση είναι ακαριαία έντονη και απότομη και η θερμοκρασία (λόγω friction)  ανεβαίνει πολύ με αποτέλεσμα πάντα να  ντιζελάρει και να υπάρχει καπνός και μυρωδιά. Παρ' όλα  αυτά το όπλο ρίχνει με σταθερές ταχύτητες με απόκλιση 15-20 πόδια το πολύ.
Είναι τελείως στεγνό από λάδια και δεν έχει λιπανθεί εδώ και  3 χρόνια.
Ακόμα και τώρα όμως ντιζελάρει.
Ξενοφώντα ...λές να ανατιναχθεί;
Μάλλον γι΄ αυτό τα λένε ΒΑΜ..................
Τέλος, καλό είναι (άν όχι απαραίτητο), αεροβόλα τα οποία ντιζελάρουν μετά τις πρώτες 50-100 βολές να απολιπαίνωνται και να ξανα-λιπαίνωνται σωστά ακόμη και όταν δεν υπάρχει θόρυβος η ένδειξη detonation κατά την βολή.
Και αν θέλουμε να δούμε σε συνθήκες πολύ χαμηλού φωτισμού, αν βγαίνει λάμψη-φλόγα από την κάνη παρατηρούμε από τα πλάγια σε αρκετή απόσταση και υπό γωνία όπου δεν κινδυνεύουμε δηλ είμαστε πίσω από το τέλος της κάνης και όχι πιό μπροστά  η έχουμε  τοποθετήσει καθρέφτη λίγο πιό μπροστά από την κάνη και πλάγια και παρατηρούμε τον καθρέφτη.

(μετάφραση προσαρμογή και επιμέλεια από εμένα και συγνώμη για τα όποια λάθη )




Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

diana350magnum

Μια μικρή παρατήρηση. Μάλλον τον κινητήρα diesel τον ανακάλυψε το 1884 και όχι το 1984 που είναι πολύ πρόσφατα...

Christopher

Παράθεση από: diana350magnum στις Ιουλίου 23, 2012, 09:28:27 ΜΜ
Μια μικρή παρατήρηση. Μάλλον τον κινητήρα diesel τον ανακάλυψε το 1884 και όχι το 1984 που είναι πολύ πρόσφατα...

ok. ;)
TX 200 HC 5.5  .kit v-mach
Hw 95 4.5  kit v-mach
Hw 97 4.5   kit v-mach
Hw 30s 4.5 kit vortek
Diana 75 4.5
Elgamo 300 4.5
Hw 100 fsb 5.5
Air Wolf Mvt 5.5
Steyr LG 110 FT 4.5

Gambler

Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

Gambler

Α... το διόρθωσε ο Χριστόφορος....ε καλά λάθος εκ παραδρομής....Το είδα και εγώ διορθωμένο και δεν κατάλαβα...... Και σκέψου ότι τα ελέγχω μετά τα κείμενα... ου γαρ έρχεται μόνον .
Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

Piperman

Πολυγραφότατε φίλε μου έγραψες πάλι  :)
Μόνο sex και αεροβόλα πλέον

asrael

Σωτήρη έγραψες πάλι :)

Το είχα κατα νού να γράψω κι εγώ για το dieseling αλλά με πρόλαβες και το κάλυψες πλήρως :)

Το αρχικό post αντιγράφεται στην εγκυκλοπαίδεια γιατί νομίζω ότι εκεί είναι η θέση του :)
Ο καλύτερος δάσκαλος είναι αυτός που σου δείχνει που να κοιτάξεις αλλά ποτέ δεν σου λέει τι να δείς ....

ikuzusfanis

διάφοροι πειραματίσμοι και εξαγωγή  συμπερασματων περί dieseling θυσιάζοντας  ένα ruger




ΟΡΘΙΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΠΑΡΑ ΓΟΝΑΤΙΣΤΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ