Τί σκέφτεσαι να αγοράσεις; Χρήση και διαμέτρημα.

Ξεκίνησε από Gambler, Ιουλίου 19, 2012, 01:01:29 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Gambler

Το αεροβόλο είναι μία μηχανική κατασκευή η οποία μετατρέπει την αποθηκευμένη ενέργεια ενός συμπιεσμένου ελατηρίου η μίας συγκεκριμένης μάζας συμπιεσμένου αερίου σε κινητική ενέργεια την οποία μεταδίδει στο βλήμα (βέκτορας). Παρόλα αυτά η κινητική ενέργεια ενός αεροβόλου δηλαδή η δύναμη του δεν μετριέται άμεσα. Αυτό που μετριέται είναι η κινητική ενέργεια του βέκτορα η οποία μειώνεται όσο το βλήμα απομακρύνεται από την κάννη. Η ενέργεια του βλήματος είναι το αποτέλεσμα  της ταχύτητας του σε συνάρτηση με το βάρος του (την μάζα του σωστότερα) τα οποία μετριούνται ξεχωριστά.
Η κινητική ενέργεια μετριέται σε λιβρόποδα η ft/lb.
Για να καταλάβουμε πόσο είναι ένα λιβρόποδο, πρέπει να υποθέσουμε ότι το βλήμα του αεροβόλου ζυγίζει όχι μισό η ένα γραμμάριο αλλά μία λίβρα (453.5 γραμμάρια) δηλαδή σχεδόν μισό κιλό και το αφήνουμε να πέσει πάνω στην επιφάνεια ενός τραπεζιού από ύψος ενός ποδιού δηλαδή 30.5 εκατοστών. Τι ζημιά θα κάνει στην επιφάνεια του τραπεζιού; Ε, Αυτό είναι ένα λιβρόποδο. 15 λιβρόποδα είναι ακριβώς το ίδιο, αλλά ο βέκτορας αφήνεται να πέσει από ύψος 15 ποδών πάνω στο  τραπέζι.
Για να υπολογίσουμε την κινητική ενέργεια ενός βέκτορα πολλαπλασιάζουμε την μάζα του σε grains επί το τετράγωνο της ταχύτητας σε πόδια (feet per second) και αυτό που βρίσκουμε το διαιρούμε με τον αριθμό 450240. Το αποτέλεσμα είναι ακριβώς η κινητική ενέργεια σε λιβρόποδα η  ft/lb

Αεροβόλα σκοποβολής (στόχου).

Πρόκειται για αεροβόλα μεγάλης ακρίβειας τα οποία εκτοξεύουν βλήματα με μικρή κινητική ενέργεια 3-6 ft.lb σε χάρτινους στόχους σε απόσταση 10 μέτρων. Αν και οι ταχύτητες οι οποίες κινούνται τα βλήματα είναι σχετικά χαμηλές 450-500 f.p.s  Η ευστοχία προκαλεί εντύπωση.
Η σκανδάλη, ο μηχανισμός τροφοδοσίας, οι ρυθμίσεις των σκοπευτικών, του κοντακίου κ.λ.π σε όλα τα όπλα στόχου προσφέρουν πάρα πολλές ρυθμίσεις έτσι ώστε κυριολεκτικά να γίνει το αεροβόλο προέκταση του εαυτού σου.
Αυτά τα οποία λειτουργούν με κάποιο προωθητικό αέριο όπως Co2 η με προσυμπιεσμένο αέρα παρουσιάζουν το πλεονέκτημα της παντελούς έλλειψης ανάκρουσης και αυτό τους δίνει ένα μεγάλο προβάδισμα σε σχέση με αυτά του ελατηρίου.

Αεροβόλα για κυνηγετική χρήση.

Στην Ελλάδα απαγορεύεται το κυνήγι με αεροβόλο καθ' όλη την διάρκεια του κυνηγετικού έτους.
Απλά να αναφέρω επιγραμματικά ότι ένα αεροβόλο το οποίο προορίζεται για κυνήγι, πρέπει να έχει αρκετή δύναμη ώστε ο βέκτορας να βάλει το θήραμα άμεσα, χωρίς αυτό  να υποφέρει η να υποφέρει όσο το δυνατόν λιγότερο. Επίσης θα πρέπει να είναι ένα εύστοχο όπλο ώστε να βάλει το θήραμα στο κεφάλι η στους πνεύμονες. Να μη το τραυματίσει και το δύστυχο ζώο πεθάνει από αιμορραγία πόνους η μόλυνση κάπου παραπέρα.
Σε χώρες όπου δεν υπάρχει περιορισμός ισχύος στα αεροβόλα το επικρατέστερο διαμέτρημα είναι το .22
Στην Αγγλία όπου περιορίζονται στις 12 ft/lb προτιμούν το .177 λόγο διάτρησης, αφού  τα 12 λιβρόποδα σε .22 δεν αρκούν να επιφέρουν υδραυλικό σόκ σε ένα τριχωτό θήραμα όπως ο λαγός και το .22 έχει πολύ μικρότερη διάτρηση σε αυτά τα νούμερα σε σχέση με το .177. ΟΙ Άγγλοι  πάντως λένε ότι το .22 υπερέχει σαφώς για κυνήγι αλλά από 18 λιβρόποδα και πάνω.
( Όταν επιβλήθηκε η απαγόρευση στην Αγγλία για πάνω από τα 12 λιβρόποδα, ήταν μια κίνηση του υπουργείου εμπορίου-οικονομικών ώστε να μην εισάγονται και αγοράζονται αεροβόλα από έξω τα οποία ήταν όλα πάνω από 12 λιβρόποδα και γι' αυτό τα αγόραζαν σωρηδόν οι άγγλοι, αλλά να αγοράζουν τα αγγλικά τα οποία τότε έβγαιναν κάτω από 12 λιβρόποδα. Δηλαδή οικονομικοί λόγοι.) Αυτή παραμένει και η επικρατέστερη άποψη από όσο ξέρω.

Αεροβόλα διαφόρων αθλημάτων όπως Field Target Bench Restκ.λ.π

Συνδυάζουντα πλεονεχτήματα των προηγούμενων κατηγοριών τόσο σε επιδόσεις και δύναμη, όσο και σε high tech περιφερειακά με πλήρη αντιπροσώπευση σε όλα τα διαμετρήματα.

Διάμετρος βολίδων.

Το .177 (4,5 mm) διαμέτρημα είναι το πιο διαδεδομένο παγκοσμίως και σε αυτό συναντάμε σχεδόν όλα τα όπλα σκοποβολής αλλά και όλα τα αεροβόλα γενικότερα.  Αυτό το διαμέτρημα προσφέρει τις υψηλότερες ταχύτητες και την λιγότερο καμπύλη  τροχιά στο βλήμα όχι όμως και την μεγαλύτερη κινητική ενέργεια. Ειδικά σε υποηχητικές ταχύτητες η μάζα του βέκτορα παίζει μεγαλύτερο ρόλο από ότι στις υπερηχητικές.
Κατάλληλο για όλα τα αεροβόλα σε αυτό το διαμέτρημα, ασχέτου δύναμης.
Απλά σε ένα αδύναμο αεροβόλο επιλέγουμε πολύ ελαφρύ βλήμα.

Το .20 (5mm) διαμέτρημα έχει σχεδόν όλα τα πλεονεκτήματα του .177 αλλά μπορεί και μεταφέρει  μέχρι 40% περισσότερη κινητική ενέργεια στον στόχο. Μειονέκτημα του το ότι δεν υπάρχει μεγάλη γκάμα σε βολίδες και ότι κάποιες εταιρίες φτιάχνουν το .20 σε ίδιο βάρος με το .22 οπότε το .20 είναι αναγκαστικά λίγο πιο μακρύ με αποτέλεσμα  περισσότερο friction  μέσα στην κάνη άρα μεγαλύτερο lock tιme.
Χρειάζεται αεροβόλο μεσαίας δύναμης (10-15 ft/lb) τουλάχιστον.

Το .22 (5,5 mm)  Μεταφέρει μεγάλα ποσά κινητικής ενέργειας αρκεί το αεροβόλο να είναι ικανό για 16 και άνω ft/lb τουλάχιστον. Κατά γενική ομολογία είναι το καλύτερο διαμέτρημα για κυνήγι. Όσοι κυνηγάνε στο εξωτερικό σε χώρες όπου δεν υπάρχει περιορισμός ισχύος και έχουν μόνο ένα αεροβόλο, αυτό είναι σε .22 διαμέτρημα συνήθως. Σε αεροβόλα κάτω από 18-20 λιβρόποδα η τροχιά παρουσιάζει μεγάλη καμπύλη μετά τα πρώτα 30-35 μέτρα δηλαδή πτώση, αλλά στα ίδια αεροβόλα το 5,5 θα φτάσει μακρύτερα από το 4,5 και με διπλή σχεδόν κινητική ενέργεια.

Το .25 (6,35 mm) Αν έχεις 40 -50 λιβρόποδα θα ευχαριστηθείς να ακούς thumbbb πάνω σε διάφορους στόχους. Λιγότερο ανεπηρέαστο από το περιβάλλον (άνεμοι, θερμοκρασία, υγρασία) σε σχέση με τα προηγούμενα διαμετρήματα και φυσικά μεγάλος βέκτορας. Και τι έχουμε πεί; Πως χαλάς την ημέρα ενός αεροβολιστή ο οποίος μόλις απόχτησε αεροβόλο 9 mm; Του λές ότι μόλις κυκλοφόρησε από την εταιρία το νέο μοντέλο που είναι 10 mm.
Επίσης οι μεγαλύτερες σε διάμετρο και βάρος βολίδες κάνουν περισσότερο χρόνο να αφήσουν την κάνη με αποτέλεσμα να εκμεταλλεύονται πλήρως τον αέρα και να αποκτούν έτσι περισσότερη δύναμη, αλλά από την άλλη έχουν μικρότερο lock time.
(χρόνος παραμονής μέσα στην κάνη από την στιγμή που αρχίζει να σπρώχνει το έμβολο αέρα μέχρι την έξοδο της κάνης) οπότε είναι και πιο ευάλωτα σε ανακρούσεις από ελατήρια κ.λ.π.  Με τα προ-συμπιεσμένα δεν τίθεται θέμα.
Η μορφή και ο τρόπος κατασκευής μιάς βολίδας αεροβόλου, επιτρέπει την μέγιστη σταθεροποίηση της σε υποηχητικές ταχύτητες, δηλαδή κάτω από τα 1030-1080 f.p.s  Από εκεί και πάνω  αποσταθεροποιούνται και πάνε αλλού και αλλού.

Οι βαριές βολίδες ταξιδεύουν πιο αργά από τις ελαφριές όταν βάλλονται από το ίδιο όπλο. Έτσι η βαρύτητα επεμβαίνει περισσότερη ώρα και γι' αυτό οι βαρύτερες βολίδες παρουσιάζουν μεγαλύτερη καμπύλη στην τροχιά. Αν 2 βολίδες ιδίου σχήματος  και διαφορετικού βάρους  εκτοξευτούν  από το ίδιο όπλο και ταξιδέψουν με την ίδια ταχύτητα και οι δύο θα σχηματίσουν πανομοιότυπες τροχιές.
Μόλις η βολίδα εγκαταλείψει την κάνη ξεκινάει η αντίσταση του αέρα να κάνει εμφανή την παρουσία της.
Αν διπλασιάσεις την ταχύτητα σε ένα βέκτορα, πολαπλασιάζεται 8 φορές η αντίσταση του αέρα.
Αυτό σημαίνει ότι οι βολίδες που ταξιδεύουν σε υψηλές ταχύτητες χάνουν φόρα πολύ πιο απότομα από ότι όταν ταξιδεύουν με χαμηλότερες ταχύτητες, γεγονός το οποίο δημιουργεί  αστοχία κατά την βολή.
Δηλαδή μια βαρύτερη βολίδα μετά από 30-40 μέτρα μπορεί να έχει περισσότερη ταχύτητα από μία ελαφρύτερη και ας έχουν βληθεί από το ίδιο όπλο.
Όλα αυτά όμως  είναι εμφανή σε απόστάσεις άνω των 10 μέτρων.

Ελπίζω να βοηθηθούν έστω και ελάχιστα, οι νέοι θιασώτες του αεροβολισμού .
Το παραπάνω κείμενο είναι από μετάφραση και πολύ λίγα στοιχεία αποτελούν δική μου προσθήκη. Το παραθέτω με κάθε επιφύλαξη και φυσικά πρέπει και επιβάλλεται να διορθώσετε τυχόν λάθη η ανακρίβειες, όπως και να προσθέσετε τις δικές σας γνώσεις και εμπειρίες. Εμένα με βοήθησε πάρα πολύ όταν το πρωτοδιάβασα πριν καμιά  πενταετία. Δυστυχώς δεν έχω το site που το βρήκα δημοσιευμένο.

.
Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

Lionheart

Καλημερα Σωτηρη,
Παρα πολυ χρησιμο αρθρο και οτι πρεπει για τους νεους αεροβολιστες οπως ειπες ;)
There are two kind of shooters, those who belong to WFKS and all the rest...................

Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ.

ssbk23

Άψογος για ακόμη μία φορά ο Σωτήρης...
Συγχαρητήρια για το άρθρο, θα βοηθήσει πολύ τους νέους αλλά και τους παλιούς.....
Μάστορας είναι και της κατσίκας ο κώλος που τα κάνει στρογγυλά!

panos kalos

α ρε Σωτήρη !!! έγραψες πάλι ...

χαρά στην υπομονή σου

ευχαριστούμε !!! και σένα και όλα τα παιδιά που μπαίνουν σε κόπο για να μοιραστούν πράγματα ...

Lionheart

Ο Φιλος Gambler ειναι κρυφο ταλεντο και μεγαλο οπλο της WFKS!!! Απλα μαζι μας εμπνεεται ;)
Γεια σου Σωτηρη
There are two kind of shooters, those who belong to WFKS and all the rest...................

Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ.

asrael

Ο καλύτερος δάσκαλος είναι αυτός που σου δείχνει που να κοιτάξεις αλλά ποτέ δεν σου λέει τι να δείς ....

ajax

AATX200            0.177
HW95                 0.20
benjamin392       0.22
slavia 631 lux     0.177
crosman 1760SE 0.177
?   ?   ?   ?    ?    ?    ?

ikuzusfanis

ΟΡΘΙΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΠΑΡΑ ΓΟΝΑΤΙΣΤΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ

alpha-63

...Ο Σωτήρης είναι χαμηλών τόνων και υψηλών επιδόσεων !
...όχι Σωτήρη δεν θα μιλήσω για sex  :o

λοιπόν που είχαμε μείνει...,ααααα μάλιστα  :-\

...χαίρεται να προσφέρει αντί να αρπάζει,
  είναι ευγενής χωρίς να γλύφει,
  είναι σκοπευτής χωρίς να πετυχαίνει τον στόχο του,
  είναι εραστής χωρίς βοήθεια, αλλά από μόνος του,
  είναι φιλόσοφος όμως  δεν θα τον απαντήσετε στα αμπέλια,
  αγαπάει την στράτα και μισεί τα στρατά,
  αιρετικός, αυτοσαρκαστικός και kinky  ;D
  .......
  .......
  ...τον λατρεύω γιατί είναι αυθεντικός !  8)

  ...και έχει απ΄τις καλύτερες αποδόσεις στις φιλίες  .....
   


γι άυτό θέλω να έχω τον Σωτήρη σε όλα τα διαμετρήματα !!!  :) :) :)

     

mm-mil

Πόσο δυνατό είναι ένα αεροβόλο, και πως μπορούμε να μετρήσουμε αλλά και να εκφράσουμε τη δύναμη της βολής;

ΤΑΧΥΤΗΤΑ-ΕΝΕΡΓΕΙΑ-ΔΥΝΑΜΗ ΒΟΛΗΣ 

Στα αυτοκίνητα έχουμε συνηθίσει να ρωτάμε «πόσα άλογα έχει» για να καταλάβουμε πόσο γρήγογο είναι ένα καινούριο μοντέλο, στα αεροβόλα όμως τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα. Οι περισσότεροι κατασκευαστές αεροβόλων αναφέρουν με υπερηφάνεια την ταχύτητα εξαγωγής του βλήματος, όμως αυτό ΔΕΝ είναι σωστό και αξιόπιστο στοιχείο για να εκτιμήσουμε αντικειμενικά την δύναμη της βολής. Ο λόγος είναι ότι, η ταχύτητα από μόνη της δεν αρκεί για να βγάλουμε συμπέρασμα, αν δεν γνωρίζουμε και το συγκεκριμένο βλήμα (και ιδιαίτερα το βάρος του βλήματος, που μετράμε σε grains –υποδιαίρεση του γραμμαρίου) στο οποίο αναφέρεται η συγκεκριμένη ταχύτητα.
Μερικά απλά (αν και κάπως ακραία παραδείγματα) που μας βοηθούν να αντιληφθούμε ότι δεν αρκεί μόνο η ταχύτητα του βλήματος ως στοιχείο: ένα μπαλάκι του τένις μπορεί να φτάσει τα 170 χλμ/ώρα σε ένα δυνατό καρφί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, όμως αν είχαμε επιλογή, θα προτιμούσαμε να μας χτυπήσει ένα μπαλάκι του τένις με 170 χλμ/ώρα, παρά ένα αυτοκίνητο με 40 χλμ/ώρα! Αντίστοιχα, ένα καλό τόξο μπορεί να στείλει ένα βέλος 400 grains με ταχύτητα «μόνο» 190 ποδών ανά δευτερόλεπτο (feet per second ή fps) και να σκοτώσει ένα μεγαλόσωμο ελάφι, ενώ ένα αεροβόλο με ταχύτητα βλήματος 1100 fps (αλλά βλήμα μόλις 7,5 grains) θα καταφέρει μόλις να τρυπήσει το δέρμα του ίδιου ζώου. Τελευταίο παράδειγμα, το περίφημο «σαρανταπεντάρι», δηλαδή το πυροβόλο πιστόλι διαμετρήματος .45ACP που στέλνει ένα βλήμα 230 grains με ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 800 fps-έχει κανείς αντίρρηση για την αποτελεσματικότητά του;
Ένα δεύτερο σημείο που αξίζει να αναφερθεί είναι το γεγονός ότι, ενώ οι προδιαγραφές μετρούν την ταχύτητα του βλήματος στην έξοδο της κάννης, όμως αυτό που τελικά έχει σημασία είναι η ταχύτητα του βλήματος, όχι στην αρχή της διαδρομής του αλλά στο τέλος, όταν δηλαδή τελικά χτυπά το στόχο! Αυτή η προφανής αλλά σημαντική παρατήρηση, έχει να κάνει με την ικανότητα βαρύτερων και πιο αεροδυναμικών βλημάτων να διατηρούν μεγαλύτερο ποσοστό της αρχικής τους ταχύτητας μετά από 30-40 μέτρα «μάχης» με τον ατμοσφαιρικό αέρα, ένα γεγονός που θα πρέπει να λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπ'όψιν από τους σκοπευτές που έχουν ανάγκες ακρίβειας σε μεγάλες αποστάσεις .


Ενεργειακό ζήτημα
Όλη η διαδικασία της βολής ενός αεροβόλου έχει σχέση με την ενέργεια που μπορεί να προσφέρει το όπλο στο βλήμα, και αν θέλουμε να συγκρίνουμε, θα βρούμε πολύ περισσότερα κοινά σημεία στην τοξοβολία παρά στα πυροβόλα όπλα. Στα πυροβόλα, το όπλο είναι απλά η «πλατφόρμα εκτόξευσης» του βλήματος, το οποίο όμως προωθείται από την έκρηξη του προωθητικού μέσα στο φυσίγγιο. Γι'αυτό και δεν υπάρχουν δυνατά και αδύνατα όπλα, υπάρχουν μόνο δυνατά και αδύνατα διαμετρήματα. Αντίθετα, στην τοξοβολία, το τόξο είναι αυτό που προσφέρει την ενέργειά του στο βλήμα (το βέλος), σε ένα ενεργειακό ισοζύγιο που μοιάζει πολύ με αυτό του αεροβόλου. Ένα τεντωμένο τόξο αποθηκεύει συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας πριν την εκτόνωση (όπως ακριβώς και ένα οπλισμένο αεροβόλο), οπότε πλέον η ταχύτητα εξαρτάται ευθέως από το βάρος του βλήματος. Με ένα πιο ελαφρύ βέλος, το τόξο πετυχαίνει πιο υψηλές ταχύτητες, ενώ όσο βαραίνει το βέλος, τόσο πέφτει η ταχύτητα-η αρχική κινητική ενέργεια όμως είναι πάντοτε η ίδια, και το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το αεροβόλο. Το ιδανικό έχει τελικά να κάνει με την ακρίβεια, αφού, τόσο στην τοξοβολία όσο και στο αεροβόλο, ένα συγκεκριμένο βάρος και διαμόρφωση βέλους ή βλήματος, δίνει και την καλύτερη ακρίβεια στην πράξη, οπότε και επιλέγεται ως η βέλτιστη λύση.
Ας δούμε τα πράγματα από την αντίστροφη οπτική γωνία: εάν μας ενδιαφέρει μόνο η ταχύτητα του βλήματος ως θεωρητικό νούμερο (όπως η τελική ταχύτητα ενός γρήγορου αυτοκινήτου, που εντυπωσιάζει στη θεωρία και μόνο εκεί), τότε είναι εύκολο να χρησιμοποιήσουμε ένα πολύ ελαφρύ βλήμα και να πάρουμε μια παραπλανητικά υψηλή μέτρηση, μόνο και μόνο για λόγους δημοσιότητας. Για παράδειγμα, στο μικρό διαμέτρημα των 4,5 χιλιοστών, μπορούμε να διαλέξουμε ένα από τα πανάλαφρα βλήματα με πλαστικό σώμα και ατσάλινη μύτη, τα οποία απευθύνονται σε αδύναμα αεροβόλα πιστόλια ή σε μέσης δύναμης τουφέκια, και να τα χρησιμοποιήσουμε σε ένα πανίσχυρο αεροβόλο πολύ υψηλών επιδόσεων, πετυχαίνοντας αντίστοιχα πολύ εντυπωσιακά νούμερα ταχύτητας. Όμως, εάν προσπαθήσουμε να πετύχουμε και το στόχο μας, θα δούμε ότι τα βλήματα αυτά στις πολύ υψηλές ταχύτητες είναι εντελώς άχρηστα, και για να πετύχουμε ικανοποιητική ακρίβεια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε βαρύτερα μολυβένια βλήματα (με τα οποία η ταχύτητα πέφτει και πάλι σε φυσιολογικά επίπεδα). Καθαρά από τεχνικής απόψεως, πάντως, επισημαίνουμε ότι για να χρησιμοποιήσουμε την ταχύτητα του βλήματος ως μέτρο σύγκρισης, θα πρέπει υποχρεωτικά να σταθεροποιήσουμε την άλλη παράμετρο, το βάρος του βλήματος. Εάν κάνουμε μια σειρά δοκιμών και μετρήσεων ταχύτητας συγκρίνοντας διαφορετικά αεροβόλα όπλα, οι συγκρίσεις είναι δυνατές ΜΟΝΟ αν χρησιμοποιούμε πάντα το ίδιο βάρος βλήματος, ενώ φυσικά δεν υφίσταται καμία σύγκριση ανάμεσα σε όπλα διαφορετικού διαμετρήματος.

Η λύση
Το μέγεθος που χρησιμοποιείται για να εκφράσει τη «δύναμη» ενός αεροβόλου όπλου, είναι η κινητική ενέργεια, ένα μέγεθος που συνδυάζει την ταχύτητα και το βάρος του βλήματος. Πολλαπλασιάζοντας το τετράγωνο της ταχύτητας επί το βάρος του βλήματος, διαιρώντας δια δύο και φροντίζοντας οι μονάδες να είναι σωστές, παίρνουμε ένα νούμερο κινητικής ενέργειας που έχει πραγματικό συγκριτικό χαρακτήρα. Αν και η Ευρώπη λειτουργεί με το Διεθνές Σύστημα Μονάδων, τα αεροβόλα παραμένουν παραδοσιακά στο Αγγλοσαξωνικό σύστημα, μετρώντας την ταχύτητα σε fps και την ενέργεια σε ft.lbs («λιμπρόποδα» είναι ο αδόκιμος ελληνικός όρος). Έτσι, ένα αδύνατο πιστόλι διοξειδίου του άνθρακα έχει 2-3ft.lbs, ένα μέτριο αεροβόλο τουφέκι 8-10 ft.lbs, ενώ τα ισχυρά αεροβόλα τουφέκια υψηλών επιδόσεων πετυχαίνουν ενέργεια βλήματος από 15 έως και 25 ft.lbs (με πολύ ειδικές κατασκευές να ξεπερνούν ακόμα και αυτό το νούμερο). Ως μέτρο σύγκρισης, ας δούμε μερικά πυροβόλα όπλα: το πολύ μικρό .25ACP έχει περίπου 70ft.lbs, το πολύ διαδεδομένο 9mm βρίσκεται γύρω στα 400ft.lbs, το .45ACP λίγο παραπάνω, ενώ τα πανίσχυρα διαμετρήματα που χρησιμοποιούνται στα πολεμικά τουφέκια, εύκολα ξεπερνούν τα 2-3.000 ft.lbs. Άρα, σε αντίθεση με τη σύγκριση απλώς και μόνο της ταχύτητας που αναφέρθηκε παραπάνω, διαπιστώνουμε ότι η σύγκριση της ενέργειας του βλήματος είναι πραγματική και αντικειμενική, και δίνει συμπεράσματα ανεξαρτήτως διαμετρήματος και βάρους βλήματος.

www.airgunhunting.com

καλοί μου συν-αεροβολιστές!!!

Piperman

Πολύ ωραίο άρθρο,θα μου επιτρέψεις μόνο μια μικρή ένσταση.
Στα αεροβόλα ελατηρίου/gas ram η ενέργεια που αποθηκεύεται είναι μεν σταθερή,
δε σημαίνει όμως ότι η αποδιδόμενη θα είναι πάντα η ίδια.
Συγκεκριμένα,υπάρχει ένα άνω όριο στο βάρος από τα σφαιράκια που χρησιμοποιούμε
πέρα από το οποίο η ενέργεια αρχίζει να μειώνεται.
Αυτό συμβαίνει όταν το πιστόνι έχει φτάσει στο τέρμα της διαδρομής του
και το βαρύ σφαιράκι δεν έχει βγεί ακόμα από την κάνη.
Το πιστόνι αρχίζει πλέον να κινείται προς τα πίσω ρουφώντας αέρα και ρίχνοντας την πίεση  :)
Μόνο sex και αεροβόλα πλέον

mm-mil

Παράθεση από: PIPERMAN στις Νοεμβρίου 03, 2013, 10:52:44 ΜΜ
Πολύ ωραίο άρθρο,θα μου επιτρέψεις μόνο μια μικρή ένσταση.
Στα αεροβόλα ελατηρίου/gas ram η ενέργεια που αποθηκεύεται είναι μεν σταθερή,
δε σημαίνει όμως ότι η αποδιδόμενη θα είναι πάντα η ίδια.
Συγκεκριμένα,υπάρχει ένα άνω όριο στο βάρος από τα σφαιράκια που χρησιμοποιούμε
πέρα από το οποίο η ενέργεια αρχίζει να μειώνεται.
Αυτό συμβαίνει όταν το πιστόνι έχει φτάσει στο τέρμα της διαδρομής του
και το βαρύ σφαιράκι δεν έχει βγεί ακόμα από την κάνη.
Το πιστόνι αρχίζει πλέον να κινείται προς τα πίσω ρουφώντας αέρα και ρίχνοντας την πίεση  :)


δεν διαφωνώ, απλα μετεφέρα αυτουσιο το αρθρο απο το εν λογω site. Αξιζει να δειτε επισης το
http://www.arld1.com/
το οποιο κοινοποιησα σημερα και σε αλλη ενοτητα. με βοηθησε με τις γραφικες παραστασεις να καταλαβω (ως νεο στον χωρο) ευκολα τις λειτουργειες του αεροβολου σε ολο το φασμα (βλητικη, διοπτρες κτλ)
καλοί μου συν-αεροβολιστές!!!