ΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΚΑΝΗΣ.ΤΟ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ.

Ξεκίνησε από Gambler, Οκτωβρίου 13, 2013, 02:52:26 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Gambler

Η  γνώμη των οπλουργών που ασχολούνται με την πρόοδο της τεχνολογίας και δεν έχουν μείνει στο λάδι ραπτομηχανής (το οποίο είναι πολύ καλό, αλλά αναφλέγεται) είναι ότι το καλύτερο υλικό για να περάσεις τα μεταλλικά μέρη ενός όπλου και το εσωτερικό της κάνης, είναι το λάδι σιλικόνης. Προσοχή εδώ.....Το καθαρό λάδι σιλικόνης και όχι ένα οποιοδήποτε λιπαντικό σιλικόνης. Το καθαρό λάδι σιλικόνης δεν αναφλέγεται με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να καθαρίσεις το όπλο εάν χρειαστεί εκτάκτως να το χρησιμοποιήσεις. Το λάδι σιλικόνης σκουπίζεται πολύ εύκολα και προστατεύει εξαιρετικά το όπλο. Επίσης εμποδίζει τον σχηματισμό υδρατμών στην επιφάνεια του όπλου από την μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ των διαφόρων εποχών του έτους.
Τα περισσότερα  λάδια που χρησιμοποιούνται στην συντήρηση ενός όπλου, συνήθως επιτρέπουν τον σχηματισμό υδρατμών ανάμεσα στο μέταλλο και στο λάδι και κάποιες φορές, κάτι μπορεί να σκουριάσει, με πολύ αργό ρυθμό βέβαια.
Επίσης το λάδι σιλικόνης, δεν τρέχει και δεν λερώνει. Πάντα ψεκάζουμε η τοποθετούμε ελάχιστο,όσο χρειάζεται για να καλύψουμε την επιφάνεια που θέλουμε.
Στα προσυμπιεσμένα το λάδι σιλικόνης κάνει ακόμα ένα ευεργέτημα. Συντηρεί και προστατεύει από φθορά τις τσιμούχες.
Για μακρόχρονη αποθήκευση ενός όπλου μπορούμε με ασφάλεια να εφαρμόσουμε λάδι σιλικόνης σε όλες τις επιφάνειες και να επαναλαμβάνουμε μία φορά κάθε χρόνο. Ακόμη το λάδι σιλικόνης δεν επηρεάζει τα ξύλα. Είναι ουδέτερο.
Κάθε φορά που ρίχνει ένα αεροβόλο το εσωτερικό της κάνης στεγνώνει από υγρασία και έτσι το όπλο αυτό-προστατεύεται κάπως περισσότερο.
Η κάνη του αεροβόλου φτιάχνεται από ένα κράμα μετάλλων (ακαθόριστο πολλές φορές) το οποίο ονομάζεται dead soft metal. Είναι βιομηχανικό απόβλητο (scrap metal) και βάσει  παγκόσμιας νομοθεσίας επιτρέπεται να χρησιμοποιείται στην κατασκευή τόσο της κάνης ενός αεροβόλου όσο και ενός .22 rim-fire. Είναι δηλαδή μαλακό μέταλλο για γι' αυτό το λόγο το λεγόμενο αλεζουάρ κάνης (rifling button) σχηματίζει κατά την διαδικασία της κοπής εξαιρετικά ομαλές επιφάνειες,  με αποτέλεσμα αν και μολύβδινη η βολίδα, να καταπονείται πολύ λιγότερο σε σχέση με πολλές κοινές  σφαίρες πυροβόλου.
Επίσης αυτό το μέταλλο δεν κινδυνεύει τόσο εύκολα από το φαινόμενο της ψωρίασης μετάλλου όσο κινδυνεύει το μέταλλο των πυροβόλων όπλων.  Ακόμα και οι πολύ καλές κάνες πυροβόλων οι οποίες κατασκευάζονται από .416 stainless steel  παρουσιάζουν σταδιακά φαινόμενα ψωρίασης  (metal fouling).
Θεωρητικά πάντα, σε αεροβόλα όπου η ταχύτητα εξόδου δεν ξεπερνάει τα 850-900 f.p.s και δεν χρησιμοποιούνται βολίδες οι οποίες περιέχουν αντιμόνιο, κάθε φοράς που ρίχνει το όπλο, η νέα βολίδα παρασύρει τις όποιες επικαθίσεις από την προηγούμενη βολή, αφήνοντας εκ νέου η ίδια ελάχιστο υλικό στα τοιχώματα το οποίο μάλιστα λειτουργεί ως λιπαντικό και προστατεύει εν μέρει την επιφάνεια από φθορές.
Εάν ξύσεις μία βολίδα με το νύχι καταλαβαίνεις εάν περιέχει αντιμόνιο. Εάν κάνει χαραγματιά, το μολύβι εκεί γυαλίζει, άρα είναι μαλακή βολίδα και δεν περιέχει αντιμόνιο. Μια βολίδα η οποία περιέχει αντιμόνιο, δεν κάνει χαραγματιά και φυσικά δεν εμφανίζει γυαλάδα στην συγκεκριμένη περιοχή. Όσο πιο σκληρή μια βολίδα, τόσο πιο πολύ αφήνει μικρές ποσότητες μόλυβδου (φίλμ)  στις ραβδώσεις της κάνης και μάλιστα το φαινόμενο επιτείνεται όσο ανεβαίνει η ταχύτητα.
Σε τέτοιες περιπτώσεις οφείλουμε να καθαρίζουμε τακτικά το εσωτερικό της κάνης, κάτι τι οποίο θα μας υποδείξει και άμεσα, η ξαφνική και επαναλαμβανόμενη αστοχία του αεροβόλου
Πρωταθλητές σκοποβολής με αεροβόλο, υποστηρίζουν ότι δεν τα καθαρίζουν ποτέ, εκτός και εάν ξαφνικά τα group αρχίζουν να ανοίγουν.
Εάν αφήσετε ένα αεροβόλο στην άκρη για 1-2 χρόνια και έχουν επικαθίσει στο εσωτερικό της κάνης ποσότητες μολύβδου οι οποίες προέρχονται από το ξύσιμο της βολίδας (scraping)  θα παρατηρήσετε με έκπληξη ότι αν και ο μόλυβδος έχει σαπίσει η κάνη δεν έχει ίχνη εμφάνισης σκουριάς.
Στα αεροβόλα δεν υπάρχουν κατάλοιπα καύσης όπως στα πυροβόλα και δεν απαιτείται συγκεκριμένη μέριμνα.
Επίσης εάν ψεκάζεις τις βολίδες με λάδι σιλικόνης, πολύ μικρή ποσότητα βέβαια, η βολίδα ταλαιπωρείται και λερώνει ακόμα λιγότερο.
Βέβαια κάποια αεροβόλα, ειδικά προ-συμπιεσμένα και δυνατά θα έλεγα, δεν παρουσιάζουν ευστοχία με βολίδες που έχουν ψεκαστεί με λάδι σιλικόνης.
Σαν γενικό οδηγό συντήρησης λοιπόν, μπορούμε να πούμε ότι ένα αεροβόλο το οποίο ρίχνει με λιγότερο από 850-900 το πολύ f.p.s και ο ιδιοκτήτης χρησιμοποιεί μαλακές βολίδες, δεν χρειάζεται καθάρισμα παρά μόνο όταν αρχίζουν και απλώνουν τα group του.
Όταν το καθαρίζουμε δεν χρησιμοποιούμε ποτέ μεταλλική βούρτσα. Ούτε καν μπρούτζινη. Μόνο όταν παρατηρήσουμε αυξημένες επικαθίσεις μολύβδου στα κοιλώματα θα ξύσουμε με πολύ προσοχή τα υπολείματα, αλλά πάντα με πολύ μαλακή χάλκινη βούρτσα και με προσοχή.
Πανάκια (με λίγο λάδι στην αρχή μετά στεγνά και ένα πανάκι με λάδι στο τέλος μόνο εάν σκοπεύπυμε να αποθηκεύσουμε το αεροβόλο) είναι συνήθως αρκετά.Προσοχή όταν χρησιμοποιείται πετονιά να μην αναγράφει (monofilament type). Αυτός ο τύπος πετονιάς χρησιμιποιείται στην κοπή μετάλλων και είναι συνήθως σκούρα, προς το μαύρο χρώμα. Όταν περνάμε την πετονιά από την έξοδο της κάνης και τραβάμε προς την μεριά μας , αποφεύγουμε να γέρνουμε την πετονιά προς τα πλάγια, ώστε να μη τρίβεται στην έξοδο της κάνης γιατί υπάρχει κάποια πολύ μικρή πιθανότητα να πληγώσουμε την κορώνα.

Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

diana350magnum

Πολύ ωραίο άρθρο Σωτήρη.
Σε κάποια πράγματα συμφωνώ, σε κάποια διαφωνώ, και για κάποια δεν έχω άποψη γιατί δε τα γνώριζα.
Οι πηγές σου προέρχονται απο κάποια βιβλιογραφία, απο το internet ή κάπου άλλου? Στο θέμα εμπεριέχονται και προσωπικά σου συμπεράσματα?

Gambler

Οι πληροφορίες προέρχονται, τόσο από προσωπικές εμπειρίες δεκάδων ετών, όσο και από συζητήσεις - συναναστροφές με επαγγελματίες αθλητές και ερασιτέχνες της σκοποβολής στο εξωτερικό. 1-2 πράγματα  τα έχω βρει στο internet και τα εφάρμοσα με επιτυχία μπορώ να πω. Προσωπικά, όπως έχω ξαναγράψει στο φόρουμ, χρησιμοποιούσα  εδώ και πολλά  χρόνια αποκλειστικά  συνθετικό λάδι αυτοκινήτου εκτός από τις περιοχές όπουν υπάρχουν o-rings.  Εκεί και στο εσωτερικό της κάνης, χρησιμοποιώ λάδι σιλικόνης. Τα τελευταία χρόνια έχω αρχίσει και χρησιμοποιώ το λάδι σιλικόνης σε όλα τα σημεία του αεροβόλου και είμαι πολύ  ευχαριστημένος. Επίσης το λάδι σιλικόνης δεν κάνει λάσπη με την επικάθιση σκόνης απλά πιάνει πάντα ένα πολύ λεπτό φίλμ και θέλει κάθε φορά που θα χρησιμοποιήσεις το αεροβόλο κάποια εφαρμογή πάλι. Ψεκάζω ένα πανί με μικροίνες και απλά σκουπίζω παντού το αεροβόλο, όσον αφορά την συντήρηση των εξωτερικών μερών.
Ύες βορβόρω ήδονται μάλλον ή καθαρώ ύδατι.

Christopher

Εγώ πλένω πάντα τα σφαιρακι μου, με ένα σαμπουάν με κερι , μετά από αυτό το κόλπο σπάνια καθαρίζω τις καννες.
TX 200 HC 5.5  .kit v-mach
Hw 95 4.5  kit v-mach
Hw 97 4.5   kit v-mach
Hw 30s 4.5 kit vortek
Diana 75 4.5
Elgamo 300 4.5
Hw 100 fsb 5.5
Air Wolf Mvt 5.5
Steyr LG 110 FT 4.5

drakos

Παράθεση από: Christopher στις Οκτωβρίου 13, 2013, 05:04:40 ΜΜ
Εγώ πλένω πάντα τα σφαιρακι μου, με ένα σαμπουάν με κερι , μετά από αυτό το κόλπο σπάνια καθαρίζω τις καννες.


Το ειχα παρατηρησει κι εγω αυτο . Καποτε που δε βαριομουν και επλενα , η κανη ηταν ανεπαφη .
L a z e r
Φαλτσετα
Ματσετα
Μπαλτας